Det är kanske inte den mest uppenbara karriären, men det finns faktiskt de som får större delen av sin inkomst från gaming. År 2018 spenderades 8,9 miljarder timmar på Twitch. Det är alltså 8,9 miljarder timmar där människor tittade på när andra människor spelade. Med andra ord kan man tänka sig att det finns en marknad för de personer som blir tittade på att dra in en del pengar på sitt intresse. Mycket riktigt, de professionella spelarna har en timpenning som sträcker sig från 25 000 ända till 50 000 dollar.
Gamingmarknaden
Hur och varför är det möjligt att tjäna så stora summor? Eftersom antalet följare en professionell gamer eller influencer kan ansamla är så stort, är det enkelt att se varför stora företag ser en perfekt marknadsföringsstrategi i dessa spelare. Videospelsmarknaden uppskattas trots allt ha en storlek på 130 miljarder dollar årligen. Genom att låta professionella spelare demonstrera ett spel och filma detta inför en i princip omåttligt stor publik, blir spelet introducerat för massorna på ett naturligt sätt. Vidare ger det både spelet och tillverkaren autenticitet att en professionell spelare ger sitt godkännande.
Heltidsspelare
En av de mest välbetalda spelarna är Benjamin Lupo, en 32-årig tidigare systemingenjör boendes i Omaha. Hans alias är DrLupo på Twitch och genom att spela Apex Legends ett par timmar under release-dagen i februari 2019, gjorde han sig en välförtjänt hacka, vilket han menar beror på att filmat spelande är en sorts interaktiv recension. Vidare menar Lupo att han tjänar minst tio gånger mer än vad han gjorde i sin tidigare roll som systemingenjör på ett försäkringsbolag. En majoritet av dessa intäkter kommer dock från följare snarare än sponsorer.
Spelbolagen gynnas
Naturligtvis skulle inte tillverkare och andra företag betala dessa summor om det inte betalade sig för dem i slutändan. Exempelvis Twitch, en streamingsajt ägd av Amazon, kan ta upp till 50 procent av den följaravgift som den professionella spelaren erhåller. I fallet med Apex Legends, som tillverkas av EA, är nedladdningen gratis men för att spela spelet i sig tillkommer en mängd mikrotransaktioner. Under den första månaden uppges intäkterna ha uppgått till 90 miljoner dollar för Apex Legends, vilket ger en genomsnittlig intäkt av mindre än två dollar per användare.
E-gaming
Ett annat potentiellt sätt att tjäna pengar på sitt spelande är att rikta in sig på e-sport, det vill säga när lag eller individer spelar mot varandra med prispengar i potten. Exempel på sådana spel är ‘FIFA’ från EA och ‘Dota 2’ från Valve Corporation. E-sportmarknaden beräknas växa till 1,4 miljarder under år 2020. Med andra ord är även denna marknad enorm och den har en särskilt tung viktning mot den kinesiska marknaden. Mer än hälften av den internationella publiken för e-sport befinner sig i Asien, medan Europa står för ungefär 18 procent.
Inte för soffpotatisar
Vill man göra en karriär inom e-sport går det inte att ligga på latsidan. Visserligen går många professionella spelare i pension i trettioårsåldern, men de har hängivit mycket tid åt att förbättra sitt spelande fram till dess. En del aspekter i träningen har likheter med traditionella sporter, som att gå till gymmet för att hålla kroppen i form och att ha tränare som dagligen pressar spelarna att utvecklas. Det är inte ovanligt att behöva träna mellan tolv och sexton timmar per dag för att hålla sig på topp och motstå konkurrensen.